Пандемията от Covid-19 изключително много промени начина, по който живеем, общуваме, пазаруваме и извършваме всякакви други обичайни дейности. Това си пролича най-много в интернет пространството, където сякаш животът ни се премести…
Много бизнеси също усетиха тази промяна. Стотици от тях фалираха заради невъзможността да работят и въпреки усилената ваксинация в глобален мащаб, икономическите щети от коронавируса ще траят още дълго.
В същото време, други бизнеси и институции процъфтяват, настанявайки се трайно в онлайн средата. Ето кои са услугите, които пандемията направи още по-популярни.
Ресторантската индустрия – иновациите са първи в менюто
Похапването на закрито в ресторантите може да не се върне на нивата отпреди кризата в продължение на месеци, предупреждават експерти. За собствениците с пълен набор от услуги това означава разработване на нов дългосрочен икономически модел.
Има възможности за оптимизиране на операции за взимане и задвижване и реинженеринг на менюта и ценообразуване. Това може да включва намирането на точния баланс на специални оферти и артикули с висок марж.
Най-осезаемата промяна през последната година обаче е, че все повече си поръчваме храна по интернет. Всъщност, тази тенденция е отдавна налице, но услугата за доставка на храна от уебсайтове като https://www.foodpanda.bg/ се доказа като още по-полезна в една такава кризисна ситуация.
Друг любопитен момент е, че от сайтове като тези все повече хора си поръчват не само готов обяд или вечеря, но и хранителни продукти за готвене вкъщи.
Банкова индустрия – вземането на цифрови решения се отплаща
За банките пандемията промени всичко. Екипите за управление на риска се затрудняват, за да настигнат каскадите на кредитния риск, наред с други предизвикателства, оплакват се от бранша. Надеждите са, че автоматизираната работа ще помогне на клиентите на дребно и малкия бизнес и това ще намали загубите.
Изчисляването на кредитоспособността на малък бизнес, като се използва софтуер, вместо персоналът да взема тези решения, би могло да повиши маржовете с 5-10%, убедени са специалистите.
Иначе и този бранш показа, че онлайн финансовите услуги има много накъде да растат. През последната една година все повече хората предпочитаха да извършват финансовите си операции онлайн, осъзнавайки, че личните им данни и средства отново са напълно защитени.
Здравната система – налична от разстояние
Covid-19 значително ускори растежа на цифровото здравеопазване. Така например през 2019 г. 11% от клиентите в САЩ са използвали телемедицина. Сега 46% я използват, за да заменят спрените посещения в здравни заведения.
А индийските болници „Аполо“, които се състоят от над 7000 лекари и 30 000 други здравни специалисти, пуснаха в началото на 2020 г. дигиталното здравно приложение „Аполо 24/7“. В рамките на шест месеца приложението беше се погрижило за здравето на четири милиона души с около 30 000 изтегляния на ден.
Публично-частните партньорства също работят добре и имат потенциала да повлияят на бъдещето на здравеопазването, смятат експертите.
В България разликата също се усети. За пациентите станаха достъпни неща, за които отдавна се говореше, като електронна рецепта например. Развитието на електронното здравеопазване у нас обаче тепърва предстои.
Образование – да се научим да се адаптираме
В образованието пандемията засили съществуващите предизвикателства около включването, неравенствата и процента на отпадане на ученици. Например младежите от семейства с по-ниски доходи се оказаха с с 55% по-склонни да забавят с дипломирането си поради кризата от Covid-19, отколкото техните връстници с по-високи доходи.
С дистанционното и онлайн обучението обаче институциите имат златния шанс да преконфигурират използването на физическо и виртуално пространство. Така образованието може да стане дори по-ефективно и по-широкодостъпно в някои отношения.
Целият свят се надява пандемията от Covid-19 да приключи час по-скоро. И въпреки трагичните загуби на животи, въпреки предизвикателствата за икономиката и за психическото здраве, коронавирусът ни показа, че можем да се трансформираме дигитално по-бързо. И че това може да донесе огромни ползи за цялото общество.