С много блясък и малко хумор. Така стартира церемонията по връчването на тазгодишните престижни награди „Оскар” в Лос Анджелис.
Разследващата журналистическа драма „Спотлайт“ беше обявена за най-добър филм.
Лентата за спечелилото награда „Пулицър“ журналистическо разследване на педофилията в американската католическа църква, режисирана от Том Маккарти, беше отличена и в категорията за най-добър оригинален сценарий.
Призът за най-добър режисьор беше присъден на мексиканеца Алехандро Гонсалес Иняриту за работата му над драмата „Завръщането“. През 2015 г. той получи статуетка и за „Бърдмен“. Така той става първият режисьор от 60 години, отличаван с „Оскар“ в две поредни години, като това е четвърта награда на американската киноакадемия в кариерата на Алехандро Гонсалес Иняриту.
За ролята си в психодрамата „Стая“ Бри Ларсън получи „Оскар“ за главна женска роля.
26-годишната актриса изигра ролята на жената на име Ма в лентата на ирландския режисьор Леонардо Ейбрахамсън, която е била отвлечена още като момиче и оттогава живее в съвсем малка стая с малкия си син.
След шест номинации, пет от които актьорски и една като продуцент през 25-годишната му кариера, 41-годишният Леонардо ди Каприо най-сетне получи „Оскар“. Дългоочакваният приз за най-добър актьор му беше присъден за превъплъщението в образа на трапера Хю Глас в драмата „Завръщането“.
Шведката Алисия Викандер е най-добрата актриса в поддържаща роля, посочиха членовете на Американската киноакадемия. Тя е носителка на „Оскар“ за ролята си във филма „Момичето от Дания“ (The Danish Girl).
„Опитвам се да си спомня какво се случи през последните минути“, сподели изумената Алисия Викандер, когато излезе на сцената, за да приеме отличието си. Актрисата благодари на родителите си, на режисьора Том Хупър и на екранния си партньор и носител на „Оскар“ Еди Редмейн.
Алисия Викандер сподели, че се надява лентата „Момичето от Дания“ да открие пътя за повече филми, представящи общността на гейовете, лесбийките, бисексуалните и транссексуалните, пише Вести. Викандер е най-младата сред актрисите, които тази година си оспорваха отличието за най-добра поддържаща роля. Тя беше предпочетена пред Кейт Уинслет за „Стив Джобс“, Дженифър Джейсън Лий за „Омразната осморка“, Руни Мара за „Каръл“ и Рейчъл Макадамс за „Спотлайт“.
Марк Райлънс бе удостоен с наградата за най-добър актьор в поддържаща роля във филма „Мостът на шпионите“. Приемайки трофея си, Марк Райлънс сподели, че винаги е обожавал историите, вслушвал се е в тях, гледал ги е и се е потапял в тях. Актьорът благодари на режисьора на „Мостът на шпионите“ Стивън Спилбърг и на екранния си партньор Том Ханкс. Речта му беше прекъсната от оркестър, докато актьорът хвалеше останалите номинирани.
С „Оскар“ за оригинален сценарий бе удостоен филмът „Големият залог“, а за адаптиран сценарий – „Спотлайт“. Джош Сингър и Томас Макарти получиха наградата за оригиналния си сценарий на „Спотлайт”. Филмът се основава на реални събития и разказва за шокиращите резултати от разследването на независимия американски вестник „Бостън глоуб” около педофилския скандал със служители на католическата църква в САЩ.
„Големият залог” (The Big short) e на режисьора Адам Маккей. Сценарият, написан от Маккей и Чарлс Рандолф, е базиран на книгата „Големият залог. Машината на Страшния съд отвътре“ на Майкъл Луис.
Мексиканският оператор Емануел Любецки получи наградата „Оскар” за работата си във филма на Алехандро Гонсалес Иняриту „Завръщането” (The Revenant). Любецки получава „Оскар“ за трета поредна година – през 2014 г. той бе награден за операторско майсторство във филма „Бърдман“, също на Иняриту, и през 2015 г. за „Гравитация“ на Алфонсо Куарон.
С „Оскар“ за визуални ефекти бе отличен филмът „Ex Machina: Бог от машината“.
Анимационният филм „Отвътре навън“ грабна статуетката за най-добра анимация.
Филмът „Лудия Макс: Пътят на яростта” (Mad Max: Fury Road) на култовия режисьор Джордж Милър пък взе наградите и в трите категории, наричани „дизайнерски” – за грим и прически, също за звуков мишунг и монтаж на звукови ефекти.
„Пелтекът“ бе отличен с награда за късометражен игрален филм, а с“Оскар“ за най-добър късометражен документален филм бе награден филмът „Момиче в реката: цената на прошката“.
Лентата за Ейми Уайнхаус, която почина на 27-годишна възраст през 2011 г., също получи „Оскар“ за най-добър документален филм. Автор е Асиф Кападиа, който се прочу на световната сцена с лентите “Сена” и „Ейми” – историите на две покойни знаменитост – бразилският автомобилен състезател Аертон Сена и британска певица.
Унгарският филм „Синът на Саул“ (Saul Fia), режисиран от Ласло Немеш, стана носител на „Оскар“ в категорията „Най-добър чуждоезичен филм“. Филмът разказва за двата дни на затворник в нацисткия лагер Освиенцим, който се опитва да погребе тялото на момче, което приема като свой син. Миналата година филмът бе удостоен с Голямата награда на филмовия фестивал в Кан, а в началото на тази получи зелена светлина към „Оскар“ със „Златен глобус“.
Енио Мориконе спечели награда „Оскар“ за най-добра оригинална музика за „Омразната осморка“, a „The Writing’s on the Wall“ от филма „Спектър“ спечели награда „Оскар“ за най-добра песен от филм.